Editorial

Tornar a portada

Ja fa 15 anys!

Sabeu que l’educador de menjador passa 10 hores cada setmana amb els alumnes? Hi ha alguna altra matèria que tingui aquesta càrrega horària? Hi donem la importància que cal? Arriba la innovació a l’educació no formal? Hi arriba el SUMMEM? Hi ha arribat? Tenim espais de reunió generals conjunts amb tots els educadors de l’escola incloent el personal de menjador i d’activitats extraescolars? Convidem les monitores i els monitors a les celebracions que fem a l’escola?

Ja ho veieu, un munt de preguntes, i moltes més que ens en podríem fer, per pensar i poder debatre i contestar en cada escola segons el seu context i la seva realitat, però que no poden quedar al marge de l’organització estratègica de cadascun dels nostres centres.

Com a institució fa quinze anys que donem resposta a aquestes preguntes promocionant l’educació en l’àmbit no formal* com un espai més dins de l’escola. Per aquest motiu es van crear les jornades específiques de monitores i monitors, que enguany han arribat a l’edició número quinze. Podem estar-ne ben satisfets i alhora felicitar les persones que des de l’escola ADHARA** les han organitzades i amb molt d’èxit, tal i com ens diuen les més de 150 persones que hi assisteixen regularment. La valoració general de les jornades en aquests darrers tres anys ha pujat de 3,18 a 3,48*** marcant una tendència positiva que cal remarcar, atès que sovint costa més mantenir que no pas iniciar. Aquesta tendència és deguda a l’orientació de caire pedagògic que hem donat a la jornada i que permet que sigui un espai per aturar-nos i reflexionar.

També vull agrair la bona feina que fan totes les persones que cada dia eduquen en aquest àmbit extraescolar a les noies i els nois de l’Escola Pia de Catalunya i que sovint, tot i que fan una tasca igual d’important i són referents per als seus alumnes, no tenen la rellevància que poden tenir els mestres, professors i tutors.

L’educació en l’àmbit no formal és molt escolàpia. Josep Calassanç tenia molt clar quan va fundar l’Escola Pia que volia fer escola per a tothom, especialment per als més pobres. Que l’escola no havia de discriminar les persones per la seva raça o per la seva religió, és a dir pel seu pensament. I que a l’Escola Pia s’hi havia de fer una educació integral. Resumint, escola gratuïta, oberta i integral. Quan treballem en un país on l’educació bàsica està coberta per l’administració la visió que tenia Calassanç la continuem complint, en gran part, gràcies a les diferències que marquem en el que anomenem àmbit d’Educació No Formal i Complementari. De fet, com segurament heu llegit en estudis recents, una de les coses que actualment diferencia més els pobres dels rics en la nostra societat ja no és tant el que fan en el que anomenem escola reglada sinó el que fan, o poden fer, fora de l’escola o dins de l’escola però fora de l’horari escolar.

Per tant, continuar reflexionant per millorar aquest àmbit és clau perquè l’Escola Pia segueixi sent fidel a la seva missió.

Antoni Burgaya i Trullàs

Secretari General

* Aquest nom que no m’agrada i si en trobeu un altre us agrairé, mai m’ha agradat definir una cosa per negació

** L’escola ADHARA forma part de l’organització «Colònies Jordi Turull» dins de l’Àrea de Pastoral Lleure i Voluntariat

*** Les valoracions van d’1 a 4


·